BÍLKOVINAMI K HEZČÍ POSTAVĚ: PROČ JSOU TAK DŮLEŽITÉ A KDE JE ZÍSKAT?

21/07/2020 Press -

Pravidla zdravého stravování hovoří jasně: pokud má naše tělo fungovat správně, potřebuje dostatek bílkovinového „pohonu“. Ne vždy se nám však daří během dne spořádat ideální množství proteinu. Kde tedy bílkoviny doplnit? A v čem jsou pro nás vlastně tolik potřebné?

Jen těžko byste hledali člověka, který se někdy nesnažil zapracovat na své postavě. Ať už šlo o nabírání svalové hmoty nebo o snahu shodit pár přebytečných kil, bez dostatku bílkovin v jídelníčku veškerá snaha pravděpodobně nepřinášela takové plody, jaké mohla. Proč?

Pomocníci při hubnutí

Dostatek bílkovin je v redukčních dietách důležitou položkou, pomáhá totiž budovat a zachovávat svalovou hmotu. To snižuje pravděpodobnost vzniku jo-jo efektu, bílkoviny také stimulují výdej energie. Po jídle bohatém na bílkoviny se metabolismus zrychlí a ve srovnání s potravinami s vysokým obsahem sacharidů nebo tuku tělo po jídle spálí více energie.

Pokud se rozhodneme pro změnu jídelníčku, musíme denně čelit řadě chuťových pokušení, která by nás sváděla z cesty. Bílkoviny nám však pomohou i v tomto směru, snižují totiž vnímání pocitu hladu a na dlouhou dobu zasytí, díky čemuž organismus nestrádá a může hubnout. Kromě toho urychlují odbourávání tuku. Pokud si tedy dáte svačinu s vysokým zastoupením proteinů, utišíte chutě mnohem více, než když do sebe hodíte nezdravou sušenku nebo dortík.

Bílkoviny navíc přispívají k růstu a udržení svalové hmoty, napomáhají k udržení normálního stavu kostí a přispívají k tvorbě naší imunity. Ideální denní příjem proteinů se poté odvozuje od individuálních potřeb každého z nás, obvykle se však uvádí alespoň jeden gram bílkovin na kilo naší váhy. Rozdílné potřeby mohou mít sportovci, senioři nebo těhotné a kojící ženy. A kde tedy bílkoviny během dne získat? Mezi potraviny bohaté na bílkoviny patří například maso, a to hlavně kuřecí, hovězí nebo ryba, luštěniny, vejce nebo mléčné výrobky. Na jejich dostatečný příjem poté dbejte během celého dne a snažte se je zařadit do každého jídla.

Jak je snadno doplnit?

Pokud máte s příjmem bílkovin problém, zkuste sáhnout po mléčných výrobcích, které jsou v tomto směru ideálními pomocníky. „Hledáte-li svačinu bohatou na proteiny, doporučuji vyzkoušet Skyr. Jedná se o zakysaný výrobek islandského typu, který obsahuje minimum tuku a v porovnání s běžným jogurtem až čtyřnásobně více bílkovin. Skyr bychom měli mít vždy při ruce pro případy, kdy potřebujeme nutričně vybalancovat jídelníček,” radí Veronika Krajníková z Bohušovické mlékárny.  

Jestliže víme, že jsme v daný den dali bílkovinám jen málo prostoru, stačí jej zařadit při následujícím jídle. Skyr z Bohušovic můžete jíst buď samotný, nebo ho přidat do dalších pokrmů a zlepšit tak jejich výživové hodnoty. Bohušovická mlékárna má ve své nabídce kromě varianty natur celkem šest stálých příchutí a dvakrát ročně chystá limitovanou edici ladící s daným ročním obdobím, pro toto léto jde o příchutě mango-maracuja a třešně-černý rybíz.

Kuchařský tip:

VAJÍČKOVÁ SVAČINA SE SKYREM

Ingredience

60 ml bohušovického SKYRU Natur
1/2 citronu
Sůl
Mletý pepř
2 lžíce olivového oleje
2 vejce
1 polévková
lžíce nasekaných bylinek, jako je bazalka, kopr, pažitka, nebo petržel

Postup

V malé misce smíchejte SKYR a citronovou šťávu (slupku od citronu nevyhazujte). Dochuťte solí a pepřem.

V nepřilnavé pánvi na středně vysoké teplotě zahřejte olivový olej. Vylijte do ní vejce rozmíchaná v hrnku, posypte trochou soli a pepře. Snižte teplotu plotny a přikryjte pánev poklicí. Nechte omeletu vařit v páře, dokud není pevná.

Hotovou omeletu dejte na talíř a navrch rozetřete skyrový dip. Pokapejte zbývajícími kapkami citronu a posypte bylinkami.

Datum vydání Název Stáhnout DOC Stáhnout ZIP
21/7/2020 Bílkoviny – článek DOC
21/7/2020 Bílkoviny – fotky ZIP