Ondrášovka: Jak si v tropických dnech udržet energii?

23-05-2014   •      

Léto je tu a s ním i horké tropické dny. Je správný čas odhodit svršky, na plno si užívat slunečních paprsků a pustit se do outdoorových aktivit. Pro někoho je to jen lenošení v rozkvetlé zahradě, pro ty aktivnější třeba běhání, vyjížďky na kole, plážový volejbal… Možností je opravdu mnoho, ale jak ochránit své tělo v tropických teplotách? Inspirujme se u naší daviscupové hvězdy, Radka Štěpánka.


Radek má nejen ze zápasů, ale i pravidelných tréninků, zkušenost s biologickými reakcemi těla. Pocení je přirozený proces, kterým si tělo reguluje svou teplotu. Nejvíce se potíme v horkém prostředí, anebo právě při sportu. Tělo přichází o energii a tekutiny, které je potřeba doplnit. Pokud nejsou včas a pravidelně doplňovány, může dojít k značnému snížení sportovní výkonnosti, ale i fyziologickému kolapsu. Při dalších ztrátách tělo začne vodu „šetřit“ v rámci zachování životně důležitých funkcí, utlumí se pocení a dojde k dalšímu zásadnímu poklesu výkonnosti vlivem přehřívání organismu. Dostavují se doprovodné projevy v podobě křečí, zimnice, nevolnosti, ztráty vědomí… A to je samozřejmě nežádoucí vedlejší produkt výdeje fyzické energie.

V teplém prostředí při intenzivním sportování může dojít ke ztrátě až 2 litrů za hodinu! Jak nejlépe tyto tekutiny a energii doplnit a jak často? To záleží na intenzitě sportování a okolní teplotě. Běžně se doporučuje kolem 0,5 litru tekutin za hodinu při středně náročném sportování jako je například jízda na kolečkových bruslích, volejbal nebo jogging. Příjem tekutin upravujeme také vzhledem k okolní teplotě i tělesné konstituci. Třeba proto si Radek Štěpánek do zahraničí vozí vlastní nápoje a dostatek jich má po ruce i na kurtu.
Nejčastější prostředek doplnění ztráty je minerální voda, díky které lze doplnit i důležité minerály.

Nedoporučují se samozřejmě alkoholické nápoje, které tělo naopak dehydratují. Pro nejaktivnější sportovce, nebo pro všechny, kteří chtějí předcházet negativním vlivům ztráty tekutin a energie, je ideální isotonický nápoj, který má osmolalitu stejnou jako tělesné tekutiny. Tento nápoj se hodí při intenzivním tréninku trvající asi jednu hodinu. Neměl by tak chybět ve výbavě žádného sportovce. Je to rychlý způsob, jak zajistit při námaze efektivní hydrataci a posunout tak významně i své výkony.

Právě tenista Radek Štěpánek se podílel na vývoji receptury drinku O1 a jejím testování. Radek má s pozitivním působením isotonického nápoje na vitalitu mnoho zkušeností: „Na kurtu muže být člověk sebevětší bojovník, ale pokud ho zradí vlastní tělo v důsledku špatného pitného režimu, je to marný boj. Velmi často hraji proti náročným soupeřům a tělo potřebuje pro maximální výkon opravdu kvalitní přísun tekutin a minerálů. Jinak hrozí silná dehydratace, která je nejen ve sportu konečnou stanicí.“ Tenista potvrzuje, že s nápojem O1 je méně unavený a cítí příliv energie: „O1 je můj partner v boji proti dehydrataci, únavě, nedostatku minerálu a především mi pomáhá vítězit.“

Drink O1 obsahuje sacharidy, vlákninu, bílkoviny a sůl. Dále také kyselinu pantothenovou, biotin, vitamín B3 a B6, kterému se také říká vitamín sportovců. Zbylé vitamíny b-komplexů, obsažené v drinku O1, jsou nezbytné pro správné fungování metabolismu, což je důležité pro všechny, kteří jsou vystavení zvýšené tělesné aktivitě. Důležité je ale také v rámci regenerace doplňovat tekutiny i po skončení fyzického výkonu.

Z toho vyplývá jediné. Je jedno, jestli se chystáte uběhnout maraton, jdete si za špatného počasí zacvičit do posilovny, nebo jestli si chcete s přáteli zahrát pořádnou partičku kriketu. Dodržujte důsledně pitný režim, protože pocit žízně už znamená částečnou dehydrataci a byla by škoda svoje tělo diskvalifikovat předem!

Datum vydání Název Stáhnout DOC Stáhnout ZIP
23/5/2014 Jak překonat letní horka – TZ DOC -
23/5/2014 Jak překonat letní horky – fotky - ZIP